När vi talar om extraljus så har fokus genom åren allt som oftast legat på 7 och 9 tum runda lampor som inte direkt bidragit till att höja fordonet utseende. Tanken med extraljus är i grund och botten att förbättra körsikten och utseende och design har därför inte spelat någon avgörande roll. På senare tid har vi fått beskåda ett trendbrott och vi ser en tydlig ökning bland vanliga bilförare som väljer att montera en ledramp som man helst fäller in bakom grillen. Fördelen med ledramper är att dom presterar lika bra som runda lampor utan att göra något större visuellt intryck, ett viktigt mål för många bilförare som inte vill ”modifiera” utseendet på sin nya Kia eller Volvo bil. Tidigare har ramperna inte riktigt kunnat matcha de runda lampornas prestanda i form av ljusbild eller ljusmängd och därför hamnat i skymundan. Ljusmängden som mäts i lumen är inte ett problem längre med de allra senaste ledramperna, oavsett om du eftersöker en bred eller lång ljusbild så behöver inga kompromisser att göras som förr i tiden. När vi vände oss till belysningsleverantören Ljusgiganten för att fråga om deras syn på saken så kunde deras produktansvarig Andreas hålla med om att ledramp som extraljus föredras av den breda skaran kunder medan runda lampor även i framtiden kommer att föredras av dedikerade ljushuvuden.
Utvecklingen inom bilindustrin går i rasande takt och mest fascinerande är övergången till elbilar. Vi har tidigare sett elbilen som ett väldigt kostsamt alternativ men nu kommer uppstickare som pressar priset. I takt med att det fossila bränslet stiger börjar fler att snegla på alternativet elbil.